פרשיות תרומה תצוה מכילות את הציוויים לעשיית כלי הקודש ובגדי הכהנים.

על פניו נראה כי סדר הופעת הציוויים תלוי במיקומם וחשיבותם במשכן / מקדש.

פרשת תרומה

הכלי הראשון – ארון הברית זה הכלי היחיד הנמצא בקודש הקודשים, אחריו יוצאים אנו אל הקודש, ההיכל, שם מוצאים אנו שלושה כלים: שולחן, מנורה ומזבח הזהב (=מזבח הקטורת). ותמוה שכן שולחן ומנורה אכן מופיעים בתבניתם ובציוויים אחר ארון הברית, כמצופה, ואילו מזבח הזהב איננו, אין שום ציווי בפרשת תרומה לבנין מזבח זה!

בשלב שני עוברת התורה לציווי המשכן בחלק התוחם את הקודש ואת קודש הקודשים, כביכול "סגרנו" אגף אחד. אומנם מוזכרת עשיית הפרוכת זו המבדילה בין הקודש ובין קודש הקודשים אך גם כאן מצוינת ההפרדה בין הארון לבין השולחן והמנורה, ואילו מזבח הזהב הממוקם בקודש – כלום! נפקד מקומו.

מיחידה זו ממשיכה פרשת תרומה אל החצר מקום בו ממוקם מזבח הנחושת (=מזבח העולה) ולאחריו חותמת הפרשה בדיני עשית מסגרת החצר.

אז....

 

להיכן נעלם מזבח הזהב ?

 

נשאיר אתכם במתח. ועל כל זאת ועוד...

בשבוע הבא בעז"ה.

כל טוב

הרב אריאל